Уради сам - невеново уље

Одавно се спремам на напишем овај пост, а у последње време сам чула како људи доста помињу невеново уље. Мислим да се продаје за превише новца у односу на то шта је заправо у питању, па вам препоручујем да га направите сами. Ретко кад ћете наићи на овако једноставан пројекат. Невеново уље се понекада налази и под именом мацерат што указује на начин припреме, тј. потапање у уљу, најједноставније речено.

За овај рецепт не постоје ригидне мере. Лично полазим увек од тога коју количин сушених латица невена имам. Према томе одредим величину тегле коју ћу користити, и колико ћу уља употребити. Мацерирање се може вршити у сваком уљу, међутим не би било згорег да приликом избора, имате пар ставки у виду.

У Холандије се невен зове златни цвет
Прво, за какву ћете апликацију користити уље? Друго у којем временском периоду цените да ћете направљену количину искористити.

Уколико планирате да правите препарате за негу коже, препоручујем вам неко лаганије уље, нпр. бадемово или хладно цеђено сусамово уље. Уколико желите да правите сапун, онда је хладно цеђено маслиново уље најбољи избор. Не бих препоручила маслиново уље за препарате (креме, мелеме) који иду директно на кожу, јер се врло тешко упија и може бити комедогено. С друге стране, ако планирате да направите већу количину мацерата, онда је добро користити маслиново због његове стабилности. Мацерат ће вам остати дуже свеж. Неминовно је да ће уље кад-тад ужегнути, чак и у најбољим могућим условима, али око годину дана би требало да сте сигурни.

Не бих вам саветовала да користите зејтин нити било које друго рафинисано уље, јер кад већ ово правите, желећете да упарите добробити уља са исцелитељским својствима невена.

За DIYмацерат невена, потребно је:

  • прегршт сушених латица невена
  • две чисте и суве тегле
  • уље по избору
  • газа или мала цедиљка
  • етикете и фломастер 

Поступак:

Иако имате чисту теглу, ипак је додатно стерилишите памучним туфером намоченим у алкохол или комовицу. Оставите десетак минута отворену теглу да се добро осуши. Оперите и осушите руке пре него што додирнете невен.

Опрема
У остворену теглу ставите прегршт латица невена. Напуните теглу до врха, али није потребно набијати силом латице. Дакле, до врха, али не претерујте.


Овде морам да вам скренем пажњу да сам у Србији до сада ретко виђала да се продају само сушене латице. Обично је ту у питању читав суви цвет, па ћете можда морати да га мало очупкате или истребите. Погледајте разлику:

Лево - невен купљен у Београду, десно - невен купљен у Холандији
Једном сам правила мацерат са овако, мало нечистим невеновим латицама, и испао је малтене црвене боје, док мацерат само од латица, увек треба да испадне златно жуте боје, поготово ако се мацерира у маслиновом уљу.
Нисам сигурна да ли ова чињеница има неког крајњег резулата по питању лековитости, али нисте пицајзла, не морате да га требите.

Да се вратимо на поступак. Када сте једном напунили теглу, прелијте је одабраним уљем. Потрудите се да све латице буду у потпуности потопљене у уљу.


Овде сам користила бадемово уље


Након што сте напунили теглу уље, напишите на етикети садржај и датум и залепите је на теглу.


Добро затворите теглу и оставите је на сунчаном месту месец дана. Сваких дан-два је лагано протресите, али без отварања. Волим да оставим моју теглу на полици у кухињи да никад не заборавим да је да треба да је протресем, а и и изгледа скроз country chic декоративно.


Након месеца дана, ваш мацерат је спреман. Приметићете да су се латице невена добро натопиле уљем и пале на дно тегле. Припремите вашу другу теглу на исти начин као и прву. Тегле са херметичким затварањем су добар избор, јер нећете морати да бринете да ли ће влага продрти у ваше златно благо.


Након што сте припремили другу теглу, ставите газу или малу дедиљку на отвор и процедите мацерат. Латице можете додатно притиснути леђима кашике да се исцеди и последња кап лековитих твари. Искоришћене латице одбаците, немојте их два пут користити. Ако правите сапун, можете додати мало латица за нежни пилинг. Ово наравно важи само под условом да сапун правите одмах пошто сте исцедили уље. Немојте их држати неискоришћеним данима/недељама/месецима!


Затворите теглу и обележите новом, чистом етикетом.


Ако планирате да овај мацерат користите у току дужег времена, није згорег запаковати га у флашицу, како би приликом сваког отварања била смањена могућност контакта са влагом.
Мој мацерат углавном искористим у року од пар недеља јер не волим да правим велике туре, више волим да увек имам свеж мацерат при руци. На горњој фотографији је мацерат у уљу слатког бадема које сам користила прошлог лета као уље за негу тела. На доњој слици је мацерат у невеновом уљу, јеш не непроцеђен, који сам правила летос. Нису ми нешто успеле фотографије процеђеног па не могу сада да вам покажем, едитоваћу пост кад будем направила неке упутније, али ипак нисам одолела да убацим ову фотографију, то ми јеједна од омиљених у последњих пар месеци.

У принципу, мацерат у маслиновом уљу би требало да се одржи око годину дана, а у бадемовом, сусамовом, ораховом око шест месеци. Кад се једном ужегне, баците га обвавезно, немојте наставити са коришћењем. Боље је направити нову туру, зар не?

Ово је рецепт за спорији процес, али ако баш немате времена или услова, погледајте како је Гоца описала како добити мацерат брже, кувањем на пари.


Савет плус: ја волим да додам пар капи витамина Е у мој мацерат; као антиоксиданс, оно ће још мало успорити процес ужегнућа.

***
Шта све можете направити од мацерата невена? Ево пар идеја из СенМи архиве рецепата:





3 коментара

  1. Bas sam uzivala citajuci ovaj post! Potpuno si u pravu sto se macerate tice, stvarno se lako prave a u odnosu na kupljene imamo potpunu kontrolu nad biljem koje koristimo. O ceni i da ne govorimo... Jedan mali problem sa kojim sam se srela je bio kupovina lepog osusenog nevena. U radnji zdrave hrane u kojoj se obicno snabdevam u ponudi imaju malte ne samlevene cvetove zajedno sa peteljkama. Kada sam jednom prilikom u Solunu svratila do radnje sa biljem I zacinima odusevila sam se kakav su osuseni neven imali u ponudi (samo latice zlatno zute boje) I naravno snabdela sam se sa dobrom kolicinom. Ovo me je podstaklo da na prolece sama zasadim ovaj cvet... Fotografije su ti bozanstvene I delim tvoju impresiju za ovu poslednju, zaista jedna od lepsih koju sam imala prilike da vidim u poslednje vreme. Hvala i za referencu :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Goco! I ja sam imala isto iskustvo sa nevenom iz bio radnji u Beogradu. U čak tr radnje su mi prodali mlevene peteljke sa cvetovim, pa nije ni čudo što mi je prvi macerat bio totalno sumnjive boje. Nema druge nego zasukati rukave i sam posaditi cveće. Kao i obično, ja imam više ideja nego mogućnosti za realizaciju, pa bih tako rado zasadila i ehinaceu za maceriranje i pravljenje tinktura. Eto ideje ako uspeš da nabaviš seme :).

      Избриши
    2. Ehinacea?! Samo sam jednom kupila ehinacea kapi ali na pamet mi nije palo da bi mogla I u kucnoj varijanti da se gaji. Bas sam se zagrejala za ovu ideju! Bacam se uskoro u potragu za semenom, hvala puno za ideju! Nisam neki bastovan ali par saksija svakako mogu da uglavim na mojoj terasi :)

      Избриши